זומר - ייעוץ וטיפול פסיכולוגי
زومر- استشاره وعلاج نفسي
Somer – Counseling and Psychotherapy

28.9.11

תחילת שנה היא ציון דרך שאנשים רבים מאמצים כמועד לערוך בו שינויים באורח חייהם. למשל: להפסיק לעשן, לשנות הרגלי אכילה, לעסוק יותר בספורט, לעשות סדר בארון ובמגירות וכו'. שינוי הרגלים אינו דבר של מה בכך. הרגלים הם דפוסי התנהגות שהתפתחו בנו אבולוציונית. כאשר נרכש הרגל, אנחנו לא צריכים לחשוב הרבה כיצד לפעול משום שההרגל טבוע כרוטינה אוטומטית שאין צורך לתת עליה את הדעת. ללמוד הרגל חדש, הוא לא פעם אתגר, במיוחד כאשר הוא בא להחליף הרגל קודם ובוודאי כאשר ההרגל הישן מתגמל וההרגל החדש כרוך באי-נוחות.

ככלל, רצוי שלא לשנות יותר מדי הרגלים בבת אחת. עדיף להתחיל משינוי אחד, הנתפש כקל יחסית לרכישה, ולעבור בהדרגה לשינויים מאתגרים יותר. גם הכנסת שינוי בודד באורח החיים כדאי שיהיה הדרגתי. ההיגיון מאחורי טיפים טריוויראלים אלה, הוא להגביר למקסימום את סיכויי ההצלחה ותחושת העידוד הנדרשת אל נוכח  הקושי שבהחדרת שינוי. למשל, הכנסת פעילות גופנית כהרגל חדש. אנשים רבים יצליחו יותר בהתמדה ובאימוץ הרגל כזה אם המטרה תהיה הנאה שבהפעלת הגוף ולאו דווקא - הפחתה במשקל. פעילות גופנית כלשהי עדיפה על היעדר פעילות ולכן, הדגש צריך להיות על גילוי העונג ומציאת המשמעות החיובית שבהחדרת השינוי ובהפעלת הגוף ועל הגברה הדרגתית של המאמץ עד לגבול אי-הנוחות. 

אם הפעילות עצמה נחשבת לבעלת ערך אבל המאמץ כרוך ביותר אי-נוחות מהנאה, הרי שיש הגיון בהתנית פעילות מהנה אחרת, כמו צפיה בתכנית אהובה בטלביזיה, פעילות שהייתם אתם עושים ממילא, במילוי התנאי של השלמת הפעילות הגופנית, למשל הליכה מהירה בת חצי שעה. כך, הגמול הוא פעילות מהנה שבעבר אימצתם "בחינם" אלא שעכשיו אתם צריכים "להרוויח אותה ביושר".

בהצלחה ושנה טובה לכל הקוראים!

ליאורה ואלי זומר